Enkelt og godt, tilgjengeligheten av kraft handler om å får det gjort.

Kraftkoking kan være vitenskap på linje med det meste annet innen matlaging, men for de fleste av oss handler det mest om en ting: å få det gjort.
Denne kyllingkraften gjør seg selv, og trenger minimalt med påpassing. Den er et ideelt følge til den grillede kyllingen vi har omtalt før, og trikset er å gjøre dette med en gang du er ferdig å spise.

Oppskrift enkel kyllingkraft:
Skrog/ben/rester av en kylling
Litt løk
En gulrot
Et fedd hvitløk
Salt og pepper

Når du har spist, sleng bena og restene i formen du stekte fuglen i. Ikke tenk på at du har spist med fingrene, et hvert snev av basiller vil snart tas hånd om. Sett skålen inn igjen i ovnen på 225 grader, og la den stå til beinrestene er godt brunet. Når restene har fått farge, heller du på vann til det dekker beina, og skrur ned ovnen til 150 grader.
La det hele stå i fred en times tid før du legger i grovt oppskjærte grønnsaker.
La det hele stå ca 30 minutter til, så er det bare å sile av og sette kraften kaldt.

Voila.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Print Friendly
Tagged with:
 

6 Responses to Enkel kyllingkraft

  1. Eivor sier:

    For en kjempegod idé !

  2. Fru Lou sier:

    GENIALT! håper det er greit jeg nevner innlegget på restemat.no

  3. Reidar Næss sier:

    Dette er en kjempegod ide som ikke gir oss noen grunn til å si at dette har vi ikke tid til.
    Du bør imidlertid sløyfe saltet i kraften. Saltet tilsetter du når du bruker kraften og smaker til retten du bruker den i. I motsatt fall risikerer du å få en kraft som er for salt til å brukes.

    • Tor Erik sier:

      Du har selvsagt helt rett Reidar, og jeg burde åpenbart skrevet at man smaker til med saltet etterpå. Det er jo spesielt viktig om man har planer om å redusere kraften.

  4. […] Hva er kylling godt for, da? Jo, det skal jeg si deg! På de positive sidene er fjærkre den beste kilden vi har til tryptofan, som jo er nødvendig for dannelsen av serotonin (lykkehormon, sagt litt enkelt). Lårene er rike på sporstoffer som sink. Skinnet (og resten av kyllingen forøvrig) inneholder cystein, en kraftig antioksidant. Antioksidanter trengs for at den prefrontale cortex skal fungere optimalt. Den delen av hjernen som styrer hukommelse, konsentrasjon, slike ting. Når du er ferdig med kyllingen koker du kraft av bena. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>