I sommer ble vi kontaktet av Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. De var da i oppstarten av en kampanje for å få folk, og spesielt barn til å spise mer frukt og grønt. Kampanjen skulle inkludere en del spesielt utvalgte bloggere (du finner dem nok) og vi var en av dem. Opplysningskontoret for frukt og grønt er på linje med de andre opplysningskontorene aktører som først og fremst skal øke forbruket, mer enn opplyse, og vi var litt skeptisk til henvendelsen. Ikke var det en hyggelig bonde som tok kontakt heller, men en markedsproff fra Mediacom, et firma som er stolte av sine evner til å utnytte internett til fordel for sine annonsører. Det betyr sånne som oss, og det betyr stort sett billig markedsføring.
Likevel svarte vi ja, både fordi vi hadde tro på at det kan bli et fruktbart samarbeid (ahh), og aller mest fordi vi er overbevist om at både barn og voksne i dette landet har godt av å spise mer frukt og grønt, oftere. Hvis det betyr at vi samarbeider med noen med vikarierende motiver, så so be it. Hvis det betyr at vi skal kalles «Ambassadører for 5omdagen», so be it, og om det betyr at vi med jevne mellomrom henviser til nettstedet 5omdagen.com så so be it.
Foreldre må lære seg selv å spise grønnsaker, og de må lære barna sine å spise grønnsaker. En ting er at det er sunt, men det er godt også. Grønnsaker er en vesentlig del av det å spise god og variert mat. Ordentlig mat. Tomatsaus funker dårlig uten tomater, løk og gulrot, fårikål uten kål er bare sau, og fruktsalat uten frukt er, vel eh – salat. Frukt og grønnsaker utgjør en del av god mat.
Så nå får vi pakke på døren, pakke med kniver, dingser og former, sammen med oppdraget om å skrive om matpakkekunst. Noe som gjør matpakken litt ut over det vanlige, og med frukt og grønt selvsagt. Ikke helt det vi hadde tenkt oss, og ikke helt vår tekopp, men opplysningen er foreløpig i sin innledende fase, la oss gi det litt tid. ”Ukens grønnsak” er mer i vår gate foreløpig, men vi kan knapt være motstandere mot ideen om å få gjennomslag ved å la mange omtale samme tema samtidig.
Ordentligmat.no er inntil videre i lommen på industrien, men gjør det for en god sak. Vi lover å være tydelig hvilke poster vi skriver på basert på dette, og vi planlegger å si fra når leken er over. Vi gjør nok ikke leksene våre hver gang, men har samme målet som Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker:
Spis grønnsakene dine.
Er det OK? Eller hva sier dere?
Jeg tror vi skal ha som mål å vise at vi kan klare frukt og grønt, og komme med noen praktiske tips til friskere matpakke, med bruk av enkle midler. Det er nok utfordring å få ungene avgårde på skolen. Matpakkekunst er ikke løsningen i en travel hverdag – for meg i allefall.
Jeg skjønner at denne typen ting ikke er helt i gata deres når det gjelder opplysning av god mat. Personlig er jeg fan av den japanske bentoboksen med sine fargerike innehold. Men jeg er enig med Rune at det er travelt nok med å få ungene ut døra på morgenen, og i en hektisk hverdag er det ikke realistisk å gjøre «matkunst» hver dag. Det burde ikke være hvordan frukten ser ut som får ungene til å spise grønsaker og frukt, men holdningen fra de voksne om at frukt og grønnsaker er godt. Men jeg er positiv til «leking» med maten. Jeg mener at matpakken bør være mer enn bare brødskiver med leverpostei. Dessuten tror jeg masse fine farger på maten appellere mer til de små, sånn helt naturlig. Det er jo en kjent sak at mennesker spiser med øynene.
Jeg gleder meg over at dere har tatt utfordringen og håper dere finner noen ideèr på deres premisser. Gjerne noen enkle triks som er gjennomførbare for oss travle småbarnsforeldre!
Hei
Jeg har hatt sans for bento-ideen lenge (for oss voksne og!), og tror det å bli noe i den retningen ja. Matlek er gøy, og inkludering av ungene er kjempeviktig på kjøkkenet, men i vårt hus er ikke matpakketiden den rette for dilling og dalling.
Det er OK så lenge det er så transparent som her 🙂
Den 5omdagen.com siden var forresten langt mer moderne enn jeg så for meg før jeg klikket på linken 🙂