Pakke på døren som inspirasjon til blogging?

I sommer ble vi kontaktet av Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. De var da i oppstarten av en kampanje for å få folk, og spesielt barn til å spise mer frukt og grønt. Kampanjen skulle inkludere en del spesielt utvalgte bloggere (du finner dem nok) og vi var en av dem. Opplysningskontoret for frukt og grønt er på linje med de andre opplysningskontorene aktører som først og fremst skal øke forbruket, mer enn opplyse, og vi var litt skeptisk til henvendelsen. Ikke var det en hyggelig bonde som tok kontakt heller, men en markedsproff fra Mediacom, et firma som er stolte av sine evner til å utnytte internett til fordel for sine annonsører. Det betyr sånne som oss, og det betyr stort sett billig markedsføring.

Likevel svarte vi ja, både fordi vi hadde tro på at det kan bli et fruktbart samarbeid (ahh), og aller mest fordi vi er overbevist om at både barn og voksne i dette landet har godt av å spise mer frukt og grønt, oftere. Hvis det betyr at vi samarbeider med noen med vikarierende motiver, så so be it. Hvis det betyr at vi skal kalles «Ambassadører for 5omdagen», so be it, og om det betyr at vi med jevne mellomrom henviser til nettstedet 5omdagen.com så so be it.

Foreldre må lære seg selv å spise grønnsaker, og de må lære barna sine å spise grønnsaker. En ting er at det er sunt, men det er godt også. Grønnsaker er en vesentlig del av det å spise god og variert mat. Ordentlig mat. Tomatsaus funker dårlig uten tomater, løk og gulrot, fårikål uten kål er bare sau, og fruktsalat uten frukt er, vel eh – salat. Frukt og grønnsaker utgjør en del av god mat.

Kniv, former og skjærebrett. Et matpakke-kit
Kniv, former og skjærebrett. Et matpakke-kit

Så nå får vi pakke på døren, pakke med kniver, dingser og former, sammen med oppdraget om å skrive om matpakkekunst. Noe som gjør matpakken litt ut over det vanlige, og med frukt og grønt selvsagt. Ikke helt det vi hadde tenkt oss, og ikke helt vår tekopp, men opplysningen er foreløpig i sin innledende fase, la oss gi det litt tid. ”Ukens grønnsak” er mer i vår gate foreløpig, men vi kan knapt være motstandere mot ideen om å få gjennomslag ved å la mange omtale samme tema samtidig.

Ordentligmat.no er inntil videre i lommen på industrien, men gjør det for en god sak. Vi lover å være tydelig hvilke poster vi skriver på basert på dette, og vi planlegger å si fra når leken er over. Vi gjør nok ikke leksene våre hver gang, men har samme målet som Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker:
Spis grønnsakene dine.

Er det OK? Eller hva sier dere?

Er det slik vi får barn til å spise ?grønt
Er det slik vi får barn til å spise grønt?